Facebookové skupiny: průvodce od používání až po správu

Facebook utlumil dosah facebookových stránek a začal více podporovat skupiny. Toho si všímají některé firmy a začínají FB skupiny využívat pro svojí reklamu. Podíváme se na příklady, jak to dělat a čemu se naopak vyvarovat.

O čem to je

1. Dodržujte pravidla facebookové skupiny. Snažte se odhadnout, co by se do skupiny hodilo.

2. Zapomeňte na sebepropagaci, pomáhejte a budujte vztahy.

3. Nemá smysl do skupin vkládat nepromyšlenou reklamu. Velmi pravděpodobně bude smazána správci. Navíc nezíská prakticky žádnou odezvu, zapadne a nedostane se ke členům. Ztrácíte tím čas.

4. Při založení vlastní skupiny vymyslete dohledatelný název. Použít můžete i jméno firmy. Využít lze různé varianty nastavení. Se správou vám mohou pomáhat i dobrovolníci.

O facebookové skupiny se zajímám od roku 2014, kdy vznikla první FB skupina Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností. Později jsem k ní vytvořil další odnože pro provozovatele e-shopů, majitele prodejen, elektronickou evidenci tržeb (EET), GDPR, hledání dodavatelů, rozbory webů a mnohé další. Většina z těchto skupin se stala největší ve své oblasti.

Skupiny využívám k tomu, že v nich aktivně vystupuji a pomáhám lidem. To mi buduje povědomí a čas od času díky skupinám získám i nového zákazníka. Vystupuji pod svým profilem, ale občas se přepínám a vkládám příspěvky za ParMinut.cz.

Takto funguje přepnutí profilu. Místo osobního profilu tak můžete přispívat jako FB stránka.

Většinou se pohybuji jen ve skupinách, které jsem založil. Také využívám skupiny jako zdroj znalostí pro rozvoj vlastního podnikání. Své přispívání do skupin beru jako dlouhodobou aktivitu. Nečekám okamžitý nárůst poptávek. Působení ve skupinách je běh na dlouhou trať.

Automatické zásahy Facebooku: mazání obsahu

Správci skupin a běžní uživatelé se zhruba v říjnu 2023 začali setkávat s tím, že Facebook začal automaticky odstraňovat obsah. Ten označoval jako spam, přestože o spamové příspěvky nešlo. Osobní účet při smazání obsahu obdržel varování.

Proti smazání obsahu neexistuje odvolání. Technická podpora v písemné komunikaci opakovaně odmítala přiznat jakoukoliv chybu na straně Facebooku. Necitlivé zásahy sociální sítě a potenciální ohrožení osobního profilu (může dojít až k jeho blokaci) nyní dělá s Facebooku méně spolehlivou sociální síť.


Dodržujte pravidla skupiny

Většina skupin má pravidla. Obvykle je najdete v popisu skupiny nebo záložce o skupině. Někdy bývají uvedené i v obrázku skupiny. Seznamte se s nimi. Správci skupin většinou zakazují reklamu, propagace jiných skupin, opakované vkládání stejných příspěvků, diskuse mimo téma skupiny, blokování správců, pracovní nabídky, výzvy k soukromým zprávám apod.

První místo, kde většinou můžete najít pravidla skupiny.

Většinou bývá negativně vnímaný odkaz, který obsahuje například e-book a současně vyžaduje zadání e-mailové adresy. Stránky s užitečným obsahem bez žádosti o zadání e-mailové adresy mohou správci považovat za selfpromo. Také odkazy na podcast, videa či blog nemusí být v souladu s pravidly. Za každých okolností respektujte správce a jejich rozhodnutí.

Druhé místo, kde většinou můžete najít pravidla skupiny. Design se může měnit, takže v době čtení tohoto článku to nemusí být aktuální.

Za nedodržování pravidel vám správce může udělit dočasnou blokaci až na 28 dní. Lze také zapnout to, že vaše příspěvky bude muset příště ručně schválit. V krajním případě můžete dostat trvalou blokaci v jedné i více skupinách. Pokud si zablokujete přímo správce či moderátory, stále vaše příspěvky uvidí.

Pravidla skupiny se nachází také v záložce About (v anglické verzi FB) úplně na konci.
Někdy se vám pravidla zobrazí před přidáním do skupiny. Správci pak uvidí vaše odpovědi a podle toho vás mohou přijmout či vyloučit. Vzácně se stává, že se správce omylem uklikne a zamítne vás. Nebojte se po nějaké době požádat o přijetí znovu. Tedy pokud nejste muž, protože skupina #HolkyzMarketingu je bohužel jen pro ženy.

Poznejte komunitu

Před přidáním prvního příspěvku je vhodné nějakou dobu jen tak komunitu pozorovat. Zjistěte si, jaké příspěvky mají odezvu a co naopak vyvolává negativní reakce. Snažte se z toho poučit. Pokud si opravdu nejste jistí, můžete kontaktovat správce a ověřit si to. Při vystupování ve skupinách se chovejte k druhým lidem ohleduplně. Řada skupin postihuje osobní útoky a provokace.

Skupiny mohou prodávat reklamu

Facebook oficiálně dovoluje správcům, aby ve svých skupinách prodávali reklamu. Vyplynulo to z oficiální odpovědi Daniela Doherty, který je Community Manager ve firmě Facebook a stará se o skupinu Facebook Power Admins UK. V ní se schází evropští správci skupiny a stránek. Reklama nesmí být v rozporu se standardy Facebooku. Například je zakázáno hromadné postování do více skupin. Nemá smysl skupinu kvůli prodeji reklamy nahlašovat Facebooku. Při nákupu reklamy také pamatujte na to, že správce nevidí data ke každému příspěvku. Tyto informace má k dispozici pouze pro top příspěvky.

Monetizace skupin je povolená. Oficiální odpověď zaměstnance ve skupině Facebook Power Admins UK.

Pomáhejte a raďte

Budujte vztahy. Nesnažte se hned nabízet své zboží nebo služby. Facebookové skupiny si představte jako hospodu, kde scházejí přátelé a navzájem spolu debatují. Nepomůžete si, když místo obohacení debaty položíte tiše na stůl letáčky a odejdete. Přesto se tak stále ještě nějaké firmy chovají.

Spam ve skupině. Tento příspěvek správci smazali.

Post si rozebereme, protože by to šlo udělat lépe:

  1. Zapomenout na firemní sebestřednost. Firma se soustředí sama na sebe („máme“, „jak si vedeme“) a nikoliv na zákazníka. Ten v tom příběhu vůbec nehraje roli. Jak se taková firma bude chovat ke svým zákazníkům?
  2. Poznat skupinu a jak to v ní chodí. Když přijdete mezi partu lidí, tak se taky rozkoukáte. Bohužel tady někdo bez dalšího dialogu položil na stůl reklamní letáček a odešel.
  3. Řešit problémy zákazníků. je hezké, že firma dělá terasu, zahradní domek a oplocení. Jistě by šlo místo toho poradit, sdílet zkušenosti. Na co si dát pozor? Jaké nejčastější chyby dělají laici? Jaké jsou nejčastější představy vs. realita?
  4. Mnohem více se napojit na téma skupiny. Reklamní příspěvek vložila firma do skupiny Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností. Obsah však nijak nepřizpůsobila skupině.
Ani nabídka semináře zdarma se do skupiny nehodila. Výměna zkušeností totiž probíhá mimo skupinu.

Druhý příspěvek je už o poznání lepší. V některých skupinách by možná i mohl zůstat, pokud správcům nevadí semináře zdarma mimo skupinu.

Některé skupiny můžete využít pro hledání zaměstnanců či externích spolupracovníků. Většinou to bývají skupiny, které mají v názvu „práce“, například Práce v marketingu. Řada skupin ovšem pracovní nabídky zakazuje.

Reklamní posty jsou většinou rychle smazány nebo mají velmi malý dosah. V jedné ze svých skupin jsem například narazil na spamový příspěvek. V době zveřejnění získal dosah pouze 220 lidí. Přitom ve stejném období bylo ve skupině aktivních 6 266 lidí. Pod příspěvkem nebyly žádné lajky, ani komentáře. Dosah také neznamená, že příspěvek někdo viděl.

Ve srovnání s tím jsem viděl data jiného příspěvku: dosah 4 180 lidí z 6 266 aktivních členů. 65 různých reakcí v podobě komentářů, lajků. Celkem 46 komentářů a 18 prokliků. Tento příspěvek konkrétně sdílel zkušenosti.

Správce sociálních sítí vybírejte pečlivě

Pravidla občas porušují i lidé, kteří se firmám starají o správu sociálních sítí. Během svojí praxe jsem narazil na řadu takových „specialistů“. Chyběla jim znalost kontextu a nedokázali pochopit, že reklamní příspěvky mají mnohem menší dosah. Někteří dokonce pokračovali v této podivné argumentaci na své vlastní facebookové stránce.

Na obrázku vidíte diskusi správce stránky se mnou a jedním členem skupiny Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností. Je z toho krásně vidět, že správce facebookové stránky nechápe fungování skupin. Osobně bych měl i výhrady k tomu, jak za tuto firmu komunikuje. Nakonec tuto diskusi smazali. To také není dobře, protože na facebookových stránkách se nevhodné komentáře skrývají. Pokud je to majitelem najatý člověk, neodvádí profesionální práci.

Jiný správce facebookové stránky mi zase argumentoval ve zprávách, že on reklamu do skupin vkládá běžně a má „tisícové dosahy“. Na mojí zpětnou vazbu pak reagoval arogantním prohlášením a stránku mi zablokoval.

Pro majitele firem z toho vyplývá jednoznačný závěr: nevyplatí se šetřit na nesprávném místě. Pokud někomu svěřujete správu sociálních sítí, poskytněte mu školení nebo si pohlídejte jeho specializaci. Amatérský přístup vás může v praxi poškodit. To samé platí ve chvíli, kdy se o aktivity na sociálních sítích staráte svépomocně.

Pozor na automatické sdílení příspěvků

Když píšete příspěvek na svojí facebookovou stránku, můžete přehlédnout nabídku Facebooku na automatické sdílení ve skupinách. Nikdy takto příspěvek nesdílejte automaticky. Raději skupinu navštivte, seznamte se s pravidly a příspěvek do skupiny vložte ručně.

Správci skupin navíc používají automatická nastavení. Díky nim některé nahlášené příspěvky mohou být automaticky smazány. Pokud váš příspěvek ve skupině nevidíte, doporučuji kontaktovat správce skupiny s dotazem.

Vyvolejte diskusi

Facebook poskytl správcům skupin automatické nástroje, které umí řadu příspěvků okamžitě smazat nebo zablokovat diskusi při prvním nahlášení. Lze očekávat, že úspěšnost takových reklamních příspěvků a jejich viditelnost je prakticky nulová. Riskujete tak nejen blokaci ve skupině, ale vaše snaha vychází většinou vniveč. Příspěvky bez diskusí nemají žádný větší dosah.

Ve skupině Podnikatelé a živnostníci se čas od času objeví dotazy na garanty. V tomto případě to někdo vzal z hodně špatné strany. Místo vytvoření důvěry se pokusil o reklamu. Příspěvek nevyvolal žádnou diskusi a byl vymazaný správcem.

Naopak pokud se trefíte a zaujmete, může se váš příspěvek dostat mezi nejčtenější. Například ve skupině Provozovatelé e-shopů – výměna zkušeností se většinou čtenost pohybuje kolem 6 000 lidí. To už se blíží viditelnosti třeba placených PR článků v některých médiích.

Kromě vyvolání diskuse si můžete také pomoci tím, že příspěvek zveřejníte v době největší aktivity skupiny. K těmto datům mají přístup jen správci skupiny. Z pohledu návštěvníka vám nezbyde nic jiného, než to odhadnout.

Recyklujte příspěvky

Když už věnujete úsilí pro psaní komentářů, některé hodně kvalitní komentáře můžete „recyklovat“ a znovu použít jako samostatný status. Stejně tak lze vytáhnout starší obsah, aktualizovat ho a vydat znovu. Ke dříve zveřejněnému obsahu se dostanete po kliknutí na vaše jméno a příjmení z komentářů v diskusi.

Druhou možností je export všech vašich příspěvků z Facebooku podle návodu z oficiální nápovědy. Podobně si můžete udělat export všech příspěvků z facebookové stránky. Výhodou těchto exportů je lepší práce s obsahem. Vše máte uloženo na počítači a nečekáte na načítání starších postů (FB používá „nekonečnou načítací stránku“).

Partnerství se skupinou

Firmy s větším rozpočtem si mohou domluvit se zakladatelem skupiny partnerství. Obvykle získají výhodnější cenu za reklamu, logo v záhlaví a další výhody, například uvítání členů.

Takto vypadá partnerství ve skupině v praxi. V tomto případě BusinessInfo a iDoklad. Všimněte si uvítacího příspěvku se zmínkou iDoklad.cz.

Zakladatel skupiny jako ambasador vaší značky

V některých skupinách mohou členové vnímat, kdo je zakladatel nebo pravidelný správce skupiny. Zakladatelé větších skupin na sebe uvádí kontakty v popisu skupiny. Od běžných moderátorů se mohou odlišovat označením Admin. Pozor: zakladatel skupiny může jmenovat do funkce „Admin“ i další členy. Označení Admin tedy neznamená, že si píšete přímo se zakladatelem skupiny. Bohužel v současné době nelze zjistit, kdo ve skutečnosti skupinu založil.

Pokud ale poznáte, kdo je zakladatelem, můžete s ním zkusit domluvit spolupráci. Například může psát o vaší firmě, produktu nebo službě. Tento typ spolupráce se blíží klasickému influence marketingu. Rozdíl je pouze v tom, že tady influencer „nevysílá“ ke svým fanouškům, ale ke členům svojí facebookové skupiny. Abyste předešli případným nedorozuměním, domluvte si předem co a jak bude zakladatel publikovat.

Myslete dopředu také na situace, kdy bude chtít zakladatel skupiny vystupovat nezávisle. Musíte si pojistit to, že v rámci své nezávislosti může kritizovat i váš postup. Pokud byste něco takového nechtěli, vyjasněte si to včas. Na spolupráci lze uzavřít i smlouvu. Správce pak vystupuje jako váš Ambasador a může dík své skupině podpořit váš marketing.

Měřitelnost

Aktivity ve skupinách můžete měřit. V případě, že odkazujete na svůj nebo cizí web, lze použít zkracovač Bit.ly. Ten se s oblibou používá i na facebookových stránkách. Po přihlášení do bit.ly pak uvidíte počty prokliků.

Alza.cz (ale i další firmy) používají zkracovač Bit.ly ve svých příspěvcích.

Dále můžete (a měli byste) vytvořit v nástroji Google URL Builder tzv. utm parametry. Těmi řeknete Google Analytics, že se jedná o odkaz z facebookové skupiny. Pokud to neuděláte, uvidíte v Google Analytics pouze informaci „Facebook“ bez dalších podrobností. Když jsem propagoval tento příspěvek ve skupině Podnikatelé a živnostníci, vytvořil jsem si tyto utm parametry:

Ukázka utm parametrů pro lepší sledování příspěvku.

Následně jsem si to nechal https://bit.ly/jaknafbskupiny a tuto adresu vložil do svého příspěvku ve skupině.

Při psaní příspěvku můžete využít formátování. Dál je to docela ruleta: někdy příspěvek vyvolá komentáře, lajky a diskuse (tudíž je vidět), jindy naopak nevyvolá nic a zapadne. Chce to testovat a zkoušet.

Vytvořte si osobní profil

Když někdo ve skupině klikne na vaše jméno a příjmení, zobrazí se mu váš osobní profil. Ten je určen přímo pro skupinu. Je odlišný od vašeho hlavního profilu. Vidíte v něm třeba příspěvky, které dotyčný člověk do skupiny přidal. Aktuálně (stav ke dni 25. 9. 2021) můžete mít pro každou skupinu úplně jiný profil. Můžete si tedy každý profil přizpůsobit tematicky skupině. V mém případě bych třeba pro E-shopovou skupinu napsal, že pomáháme s online marketingem e-shopům.

Takto vypadá nevyplněný profil. Nelze vyloučit, že Facebook tuto funkci zruší nebo změní. Nemám ani statistiky o tom, kolik lidí si profily opravdu proklikává. Nicméně pokud ladíte svojí přítomnost na Facebooku, určitě si můžete profil vyplnit.

Vybudujte si vlastní komunitu: jak si založit vlastní skupinu

Můžete si vytvořit vlastní skupinu pro téma, které spadá pod vaší odbornost. Existuje třeba specializovaná skupina pro účetní, grafiky, bezpečnost práce a další profese. Česká značka Mixit vytvořila na základě mého doporučení vlastní skupinu Mixit Rodina. Existují úzce zaměřené skupiny pro absolventy různých kurzů (například prémiová skupina Zeptej se Filipa), ale i veřejné skupiny různých koučů, odborníků a školitelů.

Aby byla skupina skutečně úspěšná, musíte zvážit následující faktory:

  • Budou lidé ochotní přispívat do skupiny? Např. jsem založil skupinu Osobní rozvoj, ale téma bylo pro přispívající natolik intimní, že skupina byla plná různých upoutávek od koučů.
  • Budete mít dostatek členů na to, aby vznikal obsah? Například skupina Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností měla k 9. 7. 2021 celkem 32 000 členů. Za posledních 28 dní však vzniklo pouze 299 příspěvků. Do skupiny nepřispívá každý: někdo se stydí, bojí se kritických ohlasů nebo jen pasivně čte. Může se také mnohem více zapojovat do komentování. Za stejné období měla skupina 3 176 komentářů. Pokud netrefíte téma a lidé nezačnou být aktivní sami od sebe, ze skupiny je dost často jen nástěnka příspěvků správce.
  • Zvažte také časovou náročnost. Moderování skupin zabere řádově desítky hodin měsíčně. Můžete zapojit i dobrovolníky ze skupiny.
  • Zvládnete řešit vyhrocené diskuse s klidnou hlavou? Je velmi těžké nebrat si některé věci osobně a reagovat věcně bez emocí.
  • Čas od času si dopřejte odstup. Správce skupiny může být terčem hanlivých zpráv a komentářů. Dotyčné členy zablokujte a nezapomeňte si od všeho odpočinout.
Příklady dvou relativně slušnějších zpráv, které napsali lidé v reakci na jejich blokování ve skupině. Nadávky, vyhrožování a vulgární napadání správce je také celkem běžné. Zvažte, zda-li na to máte žaludek.

Skupinu lze založit různými způsoby. Jeden z nich je kliknutím na výpis skupin a poté kliknout na tlačítko pro založení (na obrázku červeně).

Facebook se vás následně zeptá na název skupiny. Doporučuji zvážit takový název, který by obsahoval pro vás důležitá klíčová slova. Dále vyplňujete, zdali chcete soukromou nebo veřejnou skupinu. I nad tím se musíte předem zamyslet. Když něco zkazíte, do určité fáze to lze později měnit. Týká se to třeba názvu. Později se v nastavení může upřesnit i hezká adresa. Díky tomu pak skupina používá v URL třeba facebook.com/groups/hledamdodavatele namísto číselného označení. Jakmile skupina získá 5000 členů, její adresu už nemůžete měnit.

Privátní vs. veřejná skupina

Při zakládání skupiny máte na výběr mezi soukromou (privátní) a veřejnou (public) skupinou. Rozdíly jsou jasné: obsah privátní skupiny nemůžete vidět až do doby, než se stanete členem.

Takto vypadá privátní skupina Holky z marketingu. Dokud nejsem členem, nevidím příspěvky.

Z pohledu samotných členů vypadá privátní skupina lépe. Členové mohou mít pocit, že jejich příspěvky uvidí pouze jiní členové. Když jsem zkusmo přepnul privátní skupinu na soukromou, řada členů na to reagovala negativně. Facebook v současnosti přepínání soukromých skupin na veřejné neumožňuje. Je to možné pouze u veřejných skupin.

Naopak výhodou veřejných skupin je dosah. To ostatně potvrzuje i sám Facebook v oznámení ohledně veřejných skupin. Příkladem je veřejná skupina Hledám dodavatele, která má k 07/2022 celkem 12 900 členů. Ve statistikách je ovšem vidět počet lidí, „kteří skupinu viděli“.

Toto číslo je vyšší než skutečný počet členů. Ve srovnání s tím mají privátní skupiny obvykle nižší počet aktivních členů. Příkladem je soukromá skupina Provozovatelé eshopů – výměna zkušeností, kde je k 07/2022 celkem 15 500 členů. Počet aktivních je však ve skutečnosti mnohem nižší.

Další výhodou veřejné skupiny je možnost sdílení příspěvků členy. V privátní skupině toto možné není. Občas se nás lidé v soukromé skupině ptají, jak mohou příspěvek sdílet. Níže uvedený obrázek ukazuje 66 komentářů, 1 000 reakcí a 79 sdílení. Lze odhadnout, že takový příspěvek bude mít velký počet zobrazení.

Soukromá skupina navíc může mít nastavenou nedohledatelnost. To znamená, že se její název nikdy nezobrazí ve výsledcích hledání. Noví členové se tak o skupině dozví pouze od zakladatelů.

Jak propagovat skupinu na Facebooku

Když už máte skupinu založenou, budete tam potřebovat diskutující. U velkých skupin dochází k růstu přirozeně: Facebook skupiny doporučuje, lidé je nachází díky klíčovým slovům, dostávají pozvánky od přátel nebo si o skupině řeknou. Časté jsou i přirozené odkazy, kdy si lidé v jiné skupině doporučují tematicky vhodnější skupinu.

Nejrychlejším způsobem pro propagaci je využít existující vlastní skupiny. Podle mých zkušeností takto můžete do skupiny „nahnat“ z velkých skupin řádově stovky lidí. Takto jsem třeba zaplnil nově vzniklou skupinu Expanze a vstup na zahraniční trhy. Níže je pro změnu příklad upoutávky na znovuotevřenou skupinu Osobní rozvoj – výměna zkušeností. Počítejte ovšem s tím, že pouhé přivedení členů nemusí zajistit skupině dostatečný obsah. Podle mých zkušeností lépe fungují obecnější skupiny s širšími tématy.

Další možností je oddělit konkrétní téma do samostatné podskupiny. Přesně tímto způsobem vznikly tematické skupiny o elektronické evidenci tržeb (EET), GDPR a cookies a další. Všiml jsem si, že v hlavní skupině Podnikatelé a živnostníci je nějaké pravidelné téma, které současně skupinu zahlcuje. Proto jsem založil tematickou podskupinu. Jakmile se v hlavní skupině objevilo téma podskupiny, diskusi jsme zavřeli a zakladatele upozornili na podskupinu. Konkrétní příklad je níže: jednalo se o hledání dodavatele. Tímto způsobem propaguji skupinu Hledám dodavatele.

Nevýhodou zavření komentářů je fakt, že příspěvek přestane „vyskakovat“ nově příchozím a stávajícím členům ve chvíli, kdy by někdo přidal komentář. Můžete tedy zvolit pracnější variantu a reagovat na každý nový komentář. Tím docílíte větší viditelnosti příspěvku. Na druhou stranu: příspěvek bude „obtěžovat“ ostatní členy, kteří třeba v tomto případě dodavatele nehledají.

Propagace v jiných skupinách

Promovat svojí skupinu v jiných skupinách příliš nedoporučuji. Svým způsobem tím parazitujete na úspěchu někoho jiného. Budete-li propagaci dělat příliš masově a vkládat rychle stále stejný příspěvek do více skupin, může vás navíc Facebook dočasně zablokovat. Seznamte se předem s pravidly skupin a prozkoumejte místní zvyklosti. Vyvaroval bych se samostatných postů. V případě nejasností se poraďte se správci skupiny. Svojí skupinu můžete propagovat i méně okatým způsobem: například v dlouhém komentáři okrajově zmínit, že dané téma řešíte ve skupině XYZ. Vybranou skupinu pak můžete skrýt pomocí zkracovače Bitly.

Pozvání přátel

Do skupiny můžete pozvat i své přátele. Facebook na to zpřístupňuje odkaz v záhlaví skupiny. Tento odkaz vidí i členové. Občas se mi takto do skupiny dostávají lidé, které pozval někdo jiný.

V okně můžete vybírat přátele podle různých kritérií.

Uživatel pak pozvánku vidí v upozorněních. Ve chvíli, kdy oznámení nepročišťuje a má jich tam hodně, vaše pozvánka pravděpodobně zapadne.

Pozvánka je personalizovaná: vidíte fotografii člověka a název skupiny. Pozvánku můžete odmítnout nebo přijmout. Jakmile jí přijmete, stáváte se automaticky členem skupiny.

Skupinu může propagovat Facebook automaticky

Reklamu skupiny můžete nechat na starosti Facebooku. Doporučuji zvolit dostatečně výstižný název skupiny. Lidé občas do vyhledávače zadávají konkrétní slova. Název typu „Tajemná komnata“ sedí ke způsobu komunikace marketingové čarodějnice Madly Čevelové. Takto nazvaná skupina se však nezobrazí ve výpisu skupin. A to ani ve chvíli, kdy jsem při psaní tohoto návodu použil možnost „See all groups for ‚podnikatelé'“.

Facebook také skupiny automaticky nabízí například při překliku na záložku skupin.

A dále poskytuje „objevitelskou“ funkci, která slouží pro nalezení dalších zajímavých skupin.

U veřejných skupin se o nich lidé mohou dozvědět díky sdílení příspěvků. Tyto příspěvky se objeví na zdi u vašich přátel a můžete je zahlédnout také v hlavním feedu.

Facebooková reklama

Skupinu můžete propagovat také s využitím klasické reklamy. Přímo uvnitř nastavení skupiny k tomu nejsou žádné nástroje. Budete tak muset použít Facebook Ads Manager. Protože skupinu lze provázat ze stránkou, k propagaci můžete použít i „hloupější“ variantu v podobě tlačítka pro propagace přímo ze stránky. Při propagaci rovnou ze stránky nebudete moci použít některé pokročilejší cílení. Je také možné, že vám Facebook nedovolí spustit reklamu na konkrétní typ příspěvku.

Například při rozpočtu 1 000 dolarů (cca. 24 288 Kč) Facebook odhaduje dosah 29 300 – 84 000 lidí. Zapojení k propagovanému postu odhaduje na 2 300 – 6 700 akcí. Za akci ovšem považuje sdílení, „lajkování“. Je tedy třeba otestovat, zdali reklama pomůže v růstu skupiny či nikoliv. Budete-li dělat placenou reklamu, velmi pravděpodobně nezjistíte přesný počet nových fanoušků. Můžete to odvodit z otázek, na které vám lidé při vstupu do skupiny odpovídají. Z vlastní zkušenosti ovšem vím, že lidé nerozlišují placené reklamy. Budete se tak setkávat s odpovědí typu „Facebook mi to doporučil“.

Pro změření vám tak nezbyde nic jiného, než dělat sérii testů. Poté porovnat období s běžící reklamou vs. dobu, kdy reklama nebyla zapnutá. Ve své praxi jsem placenou formu propagace nevyužil. Přišlo mi zbytečné platit Facebooku za něco, čeho se lze dosáhnout přirozenou cestou.

Dostaňte skupinu do médií

Marketing skupiny je podobný jako u produktů / služeb. V případě mých skupin jsem se snažil o pasivní PR. Vystoupil jsem například v živém vysílání na ČT24 a byl jsem citován třeba webem Mediaguru.cz. Skupina sama o sobě se objevila v různých článcích na blozích. Někdy bohužel nepřiznaně: například ve článku Hospodářských novin je zmíněno pouze „ptal se na facebookové skupině podnikatel“ a zcela chybí odkaz. Redakci jsem poslal upozornění.

Ještě ve větší míře vytěžil skupinu autor článku na Podnikatel.cz. Redakce nejprve na upozornění nereagovala, později na urgenci odpověděl přímo šéfredaktor: „Toto je starý článek. Na Vaši výzvu kolegyně do jiného článku doplnila. Tento starý zřejmě opomněla. Napravíme“. Počítejte s tím, že některá média budou skupiny citovat nejhůře zmínkou „ve facebookové skupině“, případně „zdroj: Internet“, „zdroj: Facebook“. Máte-li důkaz o vytěžení vaší skupiny, nebojte se novinářům ozvat. Přikládám příklad mojí reakce:

Vážená redakce Podnikatel.cz,

členové naší skupiny nás znovu upozornili, že ve článku (URL) přímo citujete / uvádíte screenshoty z naší skupiny (konkrétně: URL). Ve článku přitom chybí odkaz zpět na skupinu.

Skupina je uvedena pouze popisně: „Hana se ve facebookové skupině zaměřené na výměnu zkušeností mezi podnikateli a živnostníky ptala“.

Pokud využijete naší skupinu pro své články, vždy prosím uvádějte odkazy zpět do skupiny. Stačí odkázat na URL (protože odkaz na konkrétní post lidem zobrazí chybovou hlášku, pokud nejsou členy). Prosím tedy o zpětné doplnění odkazu do článku a informování redaktorů, aby tak učinili i do budoucna.

Novináře v našich největších podnikatelských skupin vítáme, umožňujeme jim klást otázky přímo pro článek a věříme, že následně uvedou skupinu jako svůj zdroj. 

Děkuji Vám za odpověď.

Novináři budou mít větší ochotu zmiňovat univerzální a užitečné skupiny, před čistě komerčními. Budete-li chtít, skupiny lze zaštítit neziskovkou nebo dokonce firmou. V tom druhém případě vznikla HolkyzMarketingu s.r.o., která zaštítila původní neziskovou aktivitu.

Navažte partnerství a spolupráci s jinými weby

Velké skupiny mohou přitahovat pozornost existujících značek a firem. Takto jsem za skupinu Provozovatelé eshopů spolupracoval s jedničkou na trhu, firmou Shoptet.cz. Chtěl jsem po nich odkazy na výrazných místech jejich webů. Jeden z odkazů byl na hlavní straně. Další pak směřovaly ze článků jejich mini webu Můj první e-shop. Podobně probíhala spolupráce s Caflow, kde se odkazy nachází v jejich Akademii. Stejně tak jsem podpořil akci Živnostník roku, kde mi za podporu dali článek na webu. Skupina je také dlouhodobým partnerem BusinessInfo, který se mnou zveřejnil rozhovor.

Je na vás, jak si partnerství nebo spolupráci nastavíte. Byl jsem třeba oslovený spoluprací s jednou z nejsledovanějších televizí v ČR. Jejich první představa byla, že budou jen do skupiny dávat odkazy na svůj web. Podle nich to měla být přidaná hodnota pro naše členy. Navrhoval jsem naopak odkazy z jejich webu, ideálně 1:1 (odkaz u nás = odkaz u nich). Na to reagovali tím, že chtěli zvýhodnit svůj web. S tím jsem nesouhlasil. Partnerskou spolupráci si představuji vyváženě.

Také jsme byli mediálními partnery některých konferencí a seminářů. Organizátor obvykle uvedl název skupiny na plakátech. Součástí spolupráce byla i vzájemná propagace. To jsem vždy dělal stylem 1:1, tedy oni ve skupině, my u nich na jejich sociálních sítích. Abych si usnadnil práci, propagaci měl na starosti přímo zapojený partner.

Jak spravovat Facebookovou skupinu?

Se správou skupiny vám může pomoci online asistent. V rámci něho lze nastavit různá pravidla, která se spustí po jejich splnění. Například při nahlášení příspěvku správcům lze automaticky zakázat komentáře. Pokud nahlašování pokračuje, příspěvek se může automaticky vymazat. Automatizovat můžete i schvalování nových členů. Je možné nastavit, že se automaticky schválí členové z předem definovaných skupin. Stejně tak může dojít ke schválení při splnění dalších pravidel.

Asistent není bezchybný. Občas některý příspěvek vyhodnotí jako spam nebo se sejde vzácná kombinace protichůdných nastavení. Do určitého počtu dní můžete nastavení vzít zpět a příspěvek obnovit. Nelze se ale na to spoléhat. Na obrázku vidíte zásahy asistenta, které jsem pro větší přehlednost vyznačil červeně.

Kromě asistenta můžete vyzvat ke spolupráci i dobrovolníky. Dalším správcům skupiny lze přidat práva Admin / Moderátor. Ten nemůže přidávat / odebírat jiné moderátory a upravovat nastavení skupiny. Admin nemůže odebrat zakladatele skupiny. K odebrání zakladatele dojde v případě, že zakladatel opustí skupinu. Pokud tedy spravujete větší skupiny, doporučuji u Facebooku používat dvoufázové ověřování. Kdyby někdo získal vaše přihlašovací údaje, nedokáže se na Facebook přihlásit bez dodatečné autorizace skrze například Google Authenticator.

Na začátku spolupráce s dobrovolníky si rozmyslete, zdali chcete vést skupinu demokraticky (všichni spolusprávci se musí shodnout), mít právo veta nebo rozhodovat o všem sám. Ve skupinách z rodiny Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností jsem zpočátku nechával o důležitých věcech hlasovat členy. U hlasování počítejte s tím, že se ankety nezúčastní všichni členové. Stejně tak se nevyhnete odchodům členů, kteří se s výsledkem hlasování neztotožní. Jako poradní hlas mi pomáhala skupina Ambasadoři. Když komunita s něčím ostře nesouhlasila, nešel jsem proti nim.

Správce přidáte jednoduše tím, že v přehledu členů kliknete u vybraného člena na … (tři tečky). Z nabídky pak vyberete možnost moderátora nebo správce. Dotyčný to posléze musí potvrdit. Administrátorem nebo správcem můžete jmenovat i stránku.

Správa skupiny pomocí stránky

Pokud je administrátorem / moderátorem stránka, je potřeba se přepnout. Výhodou správy pod stránkou je možnost odepisovat lidem, kteří si zablokovali vás jako moderátora nebo které jste si zablokovali vy. Správa skupiny stránkou je zajímavá alternativa i pro ty správce, kteří chtějí oddělit osobní profily od těch pracovních. Například v Shoptet Poradně odpovídá lidem většinou stránka, někdy pak i samotní zaměstnanci Shoptetu. K facebookové stránce také může mít přístup více lidí. V praxi jsem zažil i situaci, kdy se stránka nemohla do skupiny přidat. Ve skupině musí být v nastavení povoleno, aby se tam přidávaly stránky.

Stránku také můžete se skupinou propojit. Následně se pod názvem skupiny zobrazí odklik na stránku. Tento typ propojení se dělá v nastavení.

Budete-li stránku používat pro správu skupiny, doporučuji přímo na stránce nastavit automatické odpovídání. Může se vám totiž stát, že lidé budou místo správce kontaktovat přímo stránku Možná tam nemáte nikoho, kdo by vyřizoval zprávy. V takovém případě je vhodné pomocí automatické zprávy informovat pisatele, aby kontaktoval konkrétního člověka.

Příjem pro správce / zakladatele skupiny

Jak získávat peníze od Facebooku

Úspěšná skupina s vysokým počtem členů může získávat peníze přímo od členů. Bohužel zatím neexistuje nástroj, který by umožnil zpoplatnit skupinu. Existuje pouze možnost využít napojenou stránku. Příjem od fanoušků lze řešit skrze oficiální nástroje Facebooku a nastavuje se to v nástroji Meta Business Suite. Sociální síť v současné době (2023) testuje předplatné a je k dispozici pouze na pozvání. Pro další zdroje příjmů existují tato omezení:

  • Stars (hvězdičky) – za každou hvězdičku od fanoušků vám vyplatí Facebook 1 cent. To představuje cca. 2,50 Kč. Podmínkou je, aby stránka (nikoliv skupina) měla minimálně 500 sledujících za posledních 30 dní.
  • In-Stream Ads – podmínkou je, aby stránka měla alespoň 5 000 sledujících a současně 60 000 zobrazení videa za posledních 60 dní.
  • Předplatné – nyní na pozvánku. Není k dispozici všem.

Na obrázku vidíte, že mám jako provozovatel FB stránky Podnikatelé a živnostníci – tipy a zkušenosti nárok pouze na aktivaci funkce „Stars“.

Po kliknutí na možnost nastavení, dojde k zobrazení průvodce. Zde vidíte jako ukázku živé video a během něho vystupující osobnost dostává „hvězdičky“. Už to samo o sobě ukazuje, že je daná funkce vhodná spíše pro influencery s věrnými fanoušky.

Během průvodce po vás chce Facebook odsouhlasit podmínky a zadat daňové údaje. Bude tedy potřeba mít živnostenský list. Peníze lze posílat na bankovní účet či PayPal. Bohužel během pokusu o registraci se mi zobrazila chybová hláška: „This field is not allowed to be edited. Please try creating a new Payout Account“ a nezobrazilo se pole, kde k chybě došlo. Kontaktoval jsem proto podporu, která odpoví do 2 pracovních dnů.

Jak je vidět z příkladu výše, monetizace facebookových skupin není možná. Získání příjmu lze pouze skrze facebookovou stránku a je to vhodnější cesta pro klasické influencery, nikoliv majitele velkých FB skupin.

Ukázka podpory od fanoušků

Abychom viděli fungování v praxi, můžeme se podívat na facebookou stránku Viva La Dirt League (VDL), jejíž tvůrci točí zábavné skeče. Na obrázku vidíme tlačítko pro předplatné (označeno červeně).

Po odkliknutí se zobrazí nabídka na předplatné ve výši 139 Kč měsíčně. Za to získá fanoušek přístup k exkluzivním živým videím, předplatitelský odznak, uvedení top pěti komentářů ve videu a post „oslavující fanoušky“. Na stránce je video tvůrců, nahrané přímo na Facebook.

Tvůrci VDL dále z facebook stránky odkazují na rozcestník, vytvořený službou Linktree. Zde nechybí odkaz na nákup upomínkových předmětů (merch), možnost připojení k podpoře skrze nástroj Patreon a pochopitelně všechny aktivní sociální sítě.

Předplatné vlastní cestou

Pokud nevyužijete nebo nemůžete použít oficiální nástroje Facebooku, nezbývá vám nic jiného, než nabídnout předplatné svépomocně. Nabízí se využít nástroje jako Patreon, Herohero, Forendors, PayPal, Mioweb, WordPress s pluginem pro předplatné a další. Základem úspěchu je však zájem členů a přidaná hodnota. Bez ní se vám bude přeplatné zavádět špatně.

Další zdroje příjmů

Pod hlavičkou skupiny můžete pořádat placené webináře nebo offline akce. Příkladem je úspěšná facebooková skupina HolkyzMarketingu, která nabízí vzdělávací akce a mentoring. O tom, že skupina může získávat peníze také od firem, je v tomto průvodci dostatek informací.


Prodej facebookové skupiny

Zajímavou skupinu lze nabídnout k prodeji. Zájemci mohou být z řad firem i jednotlivců. Prodej je vhodné ošetřit smlouvou a původní zakladatel může jmenovat administrátorem nového správce. Práva zakladatele však nelze zrušit. Po opuštění skupiny by měly přejít na administrátory. Bezpečnější však bude, když zakladatel ve skupině zůstane. Smluvně však bude mít zakázáno se skupinou jakkoliv manipulovat.


Jak pozastavit skupinu

Je možné, že se skupina vydá nějakým neočekávaným směrem, zůstane zahlcena spamy nebo vám něco nebude vyhovovat. V nastavení lze skupinu upravit tak, abyste každý příspěvek schválili ručně. Pokud ani tohle nepomůže, lze dočasně zakázat přispívání skrze „pauzování skupiny“. Pauzu najdete ve třech tečkách poblíž vyhledávacího pole.

Jak skrýt nebo smazat skupinu

Další možností je, že skupinu nastavíte jako skrytou. Tím nebude dohledatelná ve výsledcích. Povolíte přispívání jen správcům. To prakticky ochromí možnost ostatních přidávat příspěvky. Poslední variantou je, že skupinu smažete. Tady to Facebook udělal komplikované, musíte ručně „vyházet“ jednotlivé členy a poté skupinu opustit. Tím dojde ke smazání skupiny.


Odvolání proti smazání obsahu

Facebook občas nesprávně smaže obsah ve skupině. Vám jako správcům pak zobrazí upozornění. Proti smazanému obsahu se můžete odvolat, většinou však toto odvolání nefunguje. Příspěvek zřejmě stále posuzuje automat a ten nerozumí kontextu.

V některých případech se vám může zobrazit odvolání k nezávislému orgánu The Oversight Board. Jde o poradní skupinu, vytvořenou firmou Meta. V nápovědě k odvolání je uvedeno, že tato skupina si případy vybírá. Zřejmě tedy neposoudí každé odvolání. Rozhraní Facebooku je navíc chybně udělané a budete-li se odvolávat proti více druhům zásahů, možná z toho nepoznáte, jakého případu se možnost finálního odvolání týká. Na podání žádosti také máte jen 14 dní. Formulář pro samotnou žádost vám potom pomáhá sepsat obsah odvolání vhodným způsobem. Například kladou důraz na to, abyste byli konkrétní, namísto obecného konstatování „Tohle by na Facebooku mělo být“.

Z pochopitelných důvodů jsem odvolání proti obsahu netestoval. Mám však zkušenost s ověřením Meta Verified. U něho jsem právě očekával pomoc v případě, kdy narazím na problémy se smazaným obsahem. Praxe však ukázala, že to tak nefunguje.

ZPĚT NA SEZNAM ČLÁNKŮ