Facebook mi poslední dobou začal zlobit: došlo k odebrání mého nezávadného příspěvku v největší podnikatelské skupině. Při odpovídání v aplikaci Facebook Messenger mi dala síť dočasný zákaz odesílání zpráv. Vypadalo to na chybu. Nahlášení přes příslušný odkaz situaci nevyřešilo. Abych předcházel těmto problémům, zaplatil jsem si Meta Verified pro osobní profil. Podělím se s vámi o své praktické zkušenosti.
Služba Meta Verified vám za měsíční cenu poskytne ověření vašeho profilu. Byla spuštěna v únoru 2023 nejprve pro osobní profily. V době psaní tohoto článku (říjen 2023) jsem namátkou ověřil členy skupiny Podnikatelé a živnostníci – výměny zkušeností. V této skupině se mi nepodařilo najít další členy, kteří by si službu platili. Úspěšnější jsem byl ve slovenské marketérské skupině, kde byly nižší jednotky členů s Meta Verified.
Projdete-li ověřením, jiní uživatelé u vaší fotky uvidí modrou fajfku. Pro ověření musíte doložit naskenovanou přední a zadní stranu občanského průkazu nebo jiného dokladu. Kromě ověření získáváte jakési exkluzivní štítky pro zprávy, 100 hvězdiček měsíčně pro podporu jiných tvůrců (ty jsem však ve svém účtu zatím nenašel), ochranu proti zneužití vašeho profilu jinde a hlavně přístup k technické podpoře. Povinné je dvoufázové ověření.
Moje úvaha byla tato: pořídím si placený účet. Pokud se mi něco stane s mým účtem, obrátím se na technickou podporu. Ta situaci prověří a půjde-li o chybu Facebooku, sjedná nápravu. Realita však byla úplně jiná.
Technická podpora vám zřejmě nepomůže
Uživatel mojí skupiny mi zaslal do chatu dotaz. Odpověděl jsem svými kontaktními údaji. Od Facebooku přišel okamžitě zákaz reagovat na zprávy. Přes aplikaci Facebook mi podpora nešla kontaktovat (o tom později). Chat s podporou nefungoval, protože mi neumožnili odpovídat na jejich zprávy. Nakonec jsem objevil e-mail support@fb.com. Současně se mi podařilo znovu vyplnit formulář, kde Facebook nahlášenou situaci uzavřel bez vyřešení.
Další komunikace s Facebook podporou probíhala e-mailem. Proběhlo ověření a jedna z prvních odpovědí byla tato:
Hi Radim,
Thank you for your email.
Based on the screenshot and upon checking on your account, I can see that your account was restricted on sending messages that will last after 3 days.
Restrictions were placed because of repeating the same action rapidly over a short period of time, This is how our spam detection systems work. No worries, your account will be back to normal when the restriction is lifted.
Regarding on the Get support“ button in my Facebook app in Android, have you already updated the app nor uninstall and reinstall it?
Can you please share a screenshot of the error?
Thanks,
Cherry
Meta Pro Team
Píšou tam: posílání zpráv bylo omezeno na tři dny, protože jsem opakoval stejnou akci „rychle během krátké doby“. Takto prý jejich systém pro detekci spamu funguje. Nemám se obávat, můj účet bude zase uveden do normálního stavu, jakmile restrikce zmizí.
Popisované chování neodpovídalo skutečnosti. Proto jsem podporu upozornil. Nejdříve toto upozornění zcela ignorovala a věnovala se nahlášené chybě s tlačítkem „Get support“. Důrazně jsem se proti ignorování ohradil. V tu chvíli dorazila druhá zpráva.
Hi Radim,
Thank you for your email.
We really appreciate you for providing all necessary details for us to determine the issue.
Regarding on feature block, „repeating the same action rapidly over a short period of time“ is one of the possible reason why our account is getting restriction but we are not saying that this is the exact reason of the restriction in your account.
When you mentioned that you were blocked when you responded to your group member about your account details it is possible that the system detected it and to protect your account it limit you in sending messages.
Privacy and the protection of personal information are fundamentally important values for Facebook. We work hard to safeguard your personal identity and information and we do not allow people to post certain types of personal or confidential information about yourself or of others.
We remove content/comments/messages that shares, offers or solicits personally identifiable information or other private information that could lead to physical or financial harm, including financial, residential, and medical information, as well as private information obtained from illegal sources. We also recognize that private information may become publicly available through news coverage, court filings, press releases, or other sources. When that happens, we may allow the information to be posted.
You can check this helpful article to know more about the Policy: https://transparency.fb.com/policies/community-standards/privacy-violations/
In this case, since this looks to be just a temporary block. This will have to run through its advised time, and we cannot lift the block early. On your case, the block would be lifted organically.
We wish you all the best! Thanks again for contacting Meta Pro Team.
Thanks,
Cherry
Meta Pro Team
Tentokrát mi jako důvod pro zablokování píší, že jsem předával důvěrné informace o mém účtu. Nemusí to být ovšem kvůli tomu. Přesný důvod mi neřeknou. Odblokovat zasílání zpráv nemohou a blokace bude zrušena automaticky.
V odpovědi jsem opět doložil Facebooku důkazy, proč jde pravděpodobně o technickou chybu. Při odpovídání členovi skupiny jsem totiž použil skoro stejnou zprávu, která už v chatu byla. Tuto zprávu sociální síť nesmazala. Dále mi od nich přišla informace: „Your post is back on Facebook. We’re sorry we got this wrong. We reviewed your post again and it does follow our Community Standards.“. Tedy o obnovení původního postu.
Navíc jsem připojil i svá očekávání: platím si Meta Verified právě kvůli tomu, abych předcházel těmto chybám a díky živé podpoře se dočkal nápravy. Pokud ovšem Meta nastavila podporu tímto způsobem a neposkytne platícím uživatelům možnost odvolání, nedává placení měsíční částky 399 Kč žádný smysl.
Odpověď překvapivě dorazila:
Hi Radim,
We are sending you an email regarding an issue you have raised via chat and email regarding being restricted in sending messages.
As promised, we are now reviewing your case. No worries! In the event that I receive feedback, I will notify you immediately.
Rest assured that we will keep working on solving this issue, and I will keep you updated about its development.
Once again, thank you for contacting Meta Pro Team
Have a great day ahead!
Thanks,
Cherry
Meta Pro Team
Ve zprávě přislíbili prošetření. O pár hodin později dorazil výsledek:
Hi Radim,
Hope you are having a great day today!
Our review team thoroughly checked your account and found out this looks to be just a temporary block, it may last from a few hours, a few days.This will have to run through its advised time, and we cannot lift the block early.
On some circumstances, when a notification for the block occurs, the duration of the restriction will also be included. On your case, the block would be lifted organically within the advised time.
We understand that you may have had good intentions or may have not known about our policies on acceptable behavior, and we also understand that this block can be frustrating. To help keep Facebook open and welcoming, we try to prevent people from unintentionally misusing Facebook, even if you felt that what you did was acceptable.
If you feel that we restrict your account in error you can report it using this link: https://www.facebook.com/help/contact/571927962827151.
To know more about why your account is blocked in using feature you can check this helpful link: https://www.facebook.com/help/116393198446749?ref=cr
Please allow me to express my sincere appreciation for taking time bringing this up to us. We validate all the time you have spent for this and the patience you’ve been giving with the entire process.
Thanks again for contacting Meta Pro Team.
Thanks,
Cherry
Meta Pro Team
Popisují prověření situace a uvádí, že nemohou zablokování odstranit. Nejsou nijak konkrétní v tom, co jsem udělal špatně. Vypadá to, že poslání mých veřejných kontaktních údajů na dotaz člena mohlo způsobit někomu nekomfortní situaci. Zároveň odkazují na formulář, který však nelze odeslat.
Mezitím skuteční zločinci opakovaně zneužívají Facebook ke krádežím účtů skrze falešné zprávy o porušení zásad. Veřejné skupiny jsou zahlcovány pornografií. A sociální síť odstraňuje obsah na legitimních stránkách.
Problémy už se zřízením služby Facebook předplatného
Když jsem se Meta Verified pokusil poprvé pořídit na počítači, nebylo možné platbu uskutečnit. Opakovaně jsem končil na obrazovce s točícími hodinami. Nefungovalo přidání jiné karty, ani platba přes Paypal. Nahlášení této chyby Facebook patrně neprověřoval. Protože se mi podařilo zaplatit skrze Google Play v mobilní verzi Facebooku, podpora mi napsala pouze „Your Facebook profile is currently verified“. Ani slovo o tom, že by se snažili prověřit, zdali placení funguje.
Nevýhodou placení přes Google Play je vyšší cena. Když si platíte přes web, služba stojí 11,99 dolarů. Naopak na mobilu je za 14,99 dolarů. Pravděpodobně navýšená o poplatky Google. Takže kvůli předchozí chybě platím více. A protože technická podpora mi nedokáže můj problém vyřešit, platba je zbytečná.
Přístup k podpoře z aplikace nefunguje
Kdybych nenašel e-mailovou adresu, pravděpodobně bych se ke slibované živé podpoře vůbec nedostal. Tlačítko „Get Support“ v mobilní aplikaci Facebooku mě totiž neustále vrací zpět na úvodní stránku s přehledem účtu. Fungovalo mi to jen chvilku: to mi právě umožnilo spustit chat. Zde jsem s nimi ovšem nemohl komunikovat.
Zkušenosti jiných uživatelů
Většina článků popisuje výhodu ověřeného Facebooku jen na úrovni důvěryhodnosti. Specialistka na sociální média Jodine, na svém blogu shrnuje, že to platit smysl nedává. Candy Keane, online tvůrkyně a cosplayerka, našla na placeném Meta Verified více nevýhod než výhod. Například jí vadila nemožnost měnit fotografii na profilu. Také musela přestat používat aplikaci třetí strany, která jí pomáhala se správou. Předplatné zrušila po třech měsících.
Ve zkušenostech se také opakovaně objevuje, že Facebook placeným profilům původně slíbil větší viditelnost. Později tuto funkci zrušil. Nelze však vyloučit aktuální testování jiných možností, například skrze filtraci komentářů od ověřených uživatelů. Recenzenti se rovněž shodují na malém počtu výhod, například ve srovnání s placeným profilem Twitteru. Na sociální síti Reddit si zase uživatelé stěžují na nedostupnost chatu.
Shrnutí výhod a nevýhod Facebook Meta Verified
Výhody
- Ověření profilu: pokud jste influencer nebo veřejně činná osobnost, můžete dát najevo „ověření“. Je potřeba dokládat osobní doklady. To ztíží pracnost pro případné podvodníky, kteří by se za vás chtěli vydávat. To se některým influencerům skutečně děje: například youtuberka Natyla má svůj osobní profil a současně existuje řada falešných. V mém případě se mi to stalo historicky 1x. Falešný profil se mi podařilo zklikvidovat skrze nahlášení.
- Ochrana účtu: Facebook slibuje „Získejte ochranu před vydáváním se za někoho jiného s proaktivním sledováním účtu“. V době psaní tohoto článku měl zakladatel sociální sítě, Mark Zuckerberg, ověřený účet. Současně existoval falešný účet s jeho fotkou a ještě jeden, kde to autor obchází použitím mezer v uživatelském jméně (Mark Zuckerberg). Ochrana účtu je tedy sporná a není jisté, zdali vůbec funguje. Možná musíte profily nahlašovat ručně a potom se setkáte s pozitivním výsledkem.
- Přístup k živé podpoře: slibované „Získejte pomoc od skutečného člověka, když ji potřebujete, v běžných otázkách týkajících se účtu, které jsou pro vás důležité“. Přesto vám podpora pravděpodobně nepomůže vyřešit otázky, které se týkají různých automatizovaných zásahů Facebooku.
Nevýhody
- Málo výhod: oproti sociální síti X (dříve Twitter) dostáváte minimum výhod. Jako předplatitel Facebooku jsem měl například dostat 100 hvězd měsíčně. Nic takového ale nemám k dispozici. Hvězdičky navíc slouží pro podporu jiných tvůrců, kteří z nich dostávají peníze. Můžete si je koupit samostatně bez ohledu na placení Meta Verified. Podobně mi nedává smysl mít „exkluzivní nálepky“. Za ty peníze mi to přijde jako drahý špás.
- Chyby při pokusu o placení kartou a přes PayPal: službu se mi nepodařilo zaplatit kartou, ani přes Paypal. Podobnou zkušenost s platbou pomocí karty měl i marketér Filip Novák. Kvůli chybě musím za službu zbytečně platit více.
- Chyby při pokusu získat podporu: nefunguje tlačítko pro získání podpory „Get Support“ v mobilní aplikaci Facebooku. Nelze to obejít přes web. Nemáte přístup k chatu podpory ve chvíli, kdy vás Facebook zablokuje.
- Podpora vám nepomůže: chyby Facebooku nepřiznává a neprověří. Když vás Facebook zablokuje nebo vám odstraní obsah, podpora vám neřekne přesný důvod.
- Sporná ochrana účtu: přestože má zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg stejnou ověřovací fajfku jako já, našel jsem minimálně dva falešné profily.
Verdikt
Moje dosavadní zkušenost s ověřením na Facebooku je zatím negativní. Technická podpora mi nedokázala vyřešit problém s údajně neoprávněně zablokovaným posílání zpráv. Obávám se toho, že bych podobně narazil také u odebraného obsahu. Další nabízené výhody pro mě zatím nejsou relevantní. Tím pro mě služba Facebook Meta Verified postrádá smysl.
ZPĚT NA SEZNAM ČLÁNKŮ